Máte ceník? A mohla bych ho vidět?

Listopad 27th, 2017 Posted by Byznys, Tipy & triky 0 thoughts on “Máte ceník? A mohla bych ho vidět?”

minulém článku jsem se zamýšlel nad tím, proč není hodinová sazba za tlumočení dobrý nápad. Dnes jsem se rozhodl nakousnout další kontroverzní téma, o kterém se v našich kruzích moc nemluví.

Začíná to na C, končí to na K a má to pět písmen. Ceník. Co kolega, to jiný názor. Přístupy se různí a rozhodnutí (ne)zveřejnit své ceny na webu je každého věc. Podívejme se teď na nejčastěji uváděné důvody, proč (ne)jít s barvou ven. Pro názornost každý argument uvedu tím, co nejčastěji slýchám od kolegů ze svého okolí.

Ceny jsou tajem!

„Klient se vyděsí a vezme do zaječích“

Ano, to může být pravda. Ale pouze v tom případě, že bude mít dojem, že vaše cena neodpovídá vaší službě. A jak to může poznat, když je ještě ani nevyzkouší? Velmi snadno. Pokud totiž půjde o dům dál, nejspíš máte problém s brandingem. Neumíte předat hodnotu své práce. Co s tím? Můžete třeba načerpat inspiraci z článku kolegyně Hanky Marciniak. Nebo zamakat na svých textech. Nebo nejlépe nejprve jedno a potom to druhé. A taky je potřeba si uvědomit, že se člověk nemůže zavděčit všem. Kdo chce lowcostové řešení, najde si ho. A budiž mu přáno.

 

„Přece nebudu navádět konkurenci.“

Konkurence uvidí moje ceny a bude proti mně mít výhodu. Bude přesně vědět, kolik nabídnout, aby byla levnější a zakázku od klienta získala. Uznávám, že to může být problém. Pokud jste stavební firma a účastníte se výběrových řízení na zateplení fasády základní školy, kde je hlavním kritériem pro přidělení zakázky cena. Někdo bude záměrně nabízet méně než já? Tak ať. Nekonkurujte nízkou cenou. Bude se vám pak lépe dýchat.

 

„Zveřejním ceník a bude závazný. Chci mít možnost se od něj odchýlit.“

Ta možnost tu samozřejmě je. 1. Ceny od XY. Můžete uvést, že ceny začínají na částce XY. Takto velmi jasně a zřetelně vysíláte signál, že pod danou částku nejdete, a zároveň nemáte svázané ruce ohledně horní hranice. 2. Stojí to asi tolik. Klienti mají rádi konkrétní příklady. Můžete napsat například: – Tlumočení dvojhodinového jednání s obchodním partnerem v Praze vás vyjde na XY Kč. – Překlad smlouvy v rozsahu cca X stran bude stát přibližně YZ Kč.

 

Ceník ano!

„Chci znát cenu.“

Zkuste se na chvíli vžít do pozice klienta. Sám jsem si to uvědomil nedávno, když jsem se stěhoval. Potřeboval jsem sehnat stěhováky. Člověk by si řekl, že to není problém, protože stěhováků je fůra. Ano, ale skoro žádná firma nemá cenu volně na webu. Musíte vyplnit poptávkový formulář, kde se vás ptají, jak velký je stávající byt, jak velký je byt, kam se stěhujete, kolik máte židlí, skříní a postelí, jestli máte kolo a zda chcete přiložit ruku k dílu apod. Zkrátka po chvíli vás to klikání přestane bavit a jdete jinam. Někam, kde hned vidíte, za kolik vás přestěhují. Nejsme stěhováci, ale klienti jsou v tomto stejní. Mají problém – potřebují překlad nebo tlumočení. Vy pro ně máte řešení. Pokud není jasné, jakou cenu mají očekávat, půjdou jinam.

„Ušetřilo mi to takového času!“

Máte nový email.

Předmět: Poptávka překladu  Dobrý den, kolik stojí stránka překladu?  S pozdravem  XY

Jak často vám takové maily chodí? Dříve jsem si dával tu práci a odpovídal na každý mail tohoto typu a vyjednával a snažil se klienty vzdělávat. Po určité chvíli jsem ale přišel na to, že je to ztráta času. Když v mailu není oslovení a žádná další snaha klienta popsat zakázku, nemá cenu se takovýmto výkřikem zabývat. Jedna kolegyně nedávno spustila nový web. Když jsme se bavili o ceníku a cenotvorbě, řekla, že zveřejnění cen byl nejlepší nápad. Šetří to spoustu času, protože ty generické maily, které „mazaní“ klienti rozesílají desítkám lidí a pak si vyberou nejlevnějšího člověka, prostě přestanou chodit.

„Nejsem lowcost!“

Jak jsem už napsal výše, tím, že uvedete svou cenu, děláte [stejtment]. Znáte hodnotu své práce a nebojíte se si říct o odpovídající odměnu. Už několikrát se mi stalo, že mi klient řekl, že jsem byl z nabídek, které měli, nejdražší, ale že se jim líbily moje texty a způsob komunikace. A to je to nejlepší, co se může stát.

 

Než mě někdo začne chytat za slovo, proč tady něco vykládám a sám ceník na webu nemám, rád bych řekl, že na tom pracuju. Už nějakou dobu sbírám myšlenky a nápady na nový web a píšu si texty do šuplíku. Práce je bohužel/naštěstí spoustu, takže to trvá. Jakmile ale nový web spustím, jednou z prvních věcí, co tam dám, bude právě ta věc na pět písmen.

Co vy? Máte ceny uvedené na webu?

Ano? Co vás k tomu vedlo? Ne? Proč ne?

 

 

Líbil se vám článek? Pusťte ho do světa!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Fakturační údaje:
Mgr. Libor Nenutil
tlumočení a překlady

Sušilova 716
757 01 Valašské Meziříčí

IČ: 88525830
Nejsem plátcem DPH.
Kontaktní adresa:
Sokolovská 1165/266
190 00 Praha 9