Jak na neplatiče a storno podmínky

Červenec 4th, 2024 Posted by Byznys, Právo, Pro překladatele, Pro tlumočníky 0 thoughts on “Jak na neplatiče a storno podmínky”

Jako podnikatelé všichni dobře víme, jak snadno se můžeme stát obětí neplatičů nebo zrušených zakázek na poslední chvíli. Obojí pro nás znamená nemožnost výdělku a ztrátu. V tomto článku bych se chtěl podělit o svou zkušenost s kroky, které jsem podnikl, abych se podobných hrozeb nemusel bát. Doufám, že vám moje rady a zkušenosti přijdou vhod.

 

Hlavní motivace – výchozí stav

🚩 Jeden klient mi nezaplatil za práci 80K.

I přes veškerou moji opatrnost (písemná objednávka, podepsaná smlouva) jsem za práci v odvedenou v lednu neměl v květnu stále peníze. A neměl jsem ani valné vyhlídky, že klient zaplatí.

Po konzultaci s právníkem jsem se dozvěděl, že nemá cenu se soudit nebo se snažit to nějak vymáhat – stálo by mě to jen další peníze a čas.

 

🚩 Jiný klient mi na poslední chvíli zrušil téměř týden práce v hlavní sezoně.

Problém:

  • S akcí jsem počítal a odmítal kvůli tomu jiné zakázky.
  • Všechny akce se domlouvají dlouho dopředu. Na poslední chvíli tlumočník práci nesežene.
  • Jsem jediný vydělávající člen v naší domácnosti (manželka na rodičáku), takže výpadek příjmu byl na našem rozpočtu značně cítit.

 

Uf. A dost. Takhle to nejde.

Člověk může být fajn a věřit ostatním, ale byznys je byznys.

Je potřeba si v tom udělat pořádek:

  • zrevidovat obchodní podmínky
  • nastavit nové postupy
  • zavést zálohovky
  • nadefinovat storno podmínky

 

Šok

Super. Takže jsem přišel o týden práce a ve fakturách mi visí červeně 80K.

Teď ještě opruz z další administrativy a strach z toho, jak zareagují klienti.

Dále také nejistota, jak to bude v praxi fungovat.

 

zdroj: GIPHY

 

Co bylo potřeba změnit

 

📣 Komunikace se stávajícími klienty

Informovat klienty o tom, že se mění podmínky spolupráce nebo ceník je vždy nepříjemné a nikomu se do toho nechce. Co když o některé dlouhodobé klienty přijdu?

Je potřeba vše komunikovat jasně, stručně, bez vytáček a bez emocí.

Mám to štěstí, že mám úžasné klienty. Všichni moji situaci pochopili. Nikdo nic nenamítal.

 

📣 Komunikace s novými klienty

Výhoda u nových klientů je v tom, že nemají ponětí, co bylo předtím. Pokud se někomu moje procesy nelíbí, nejsme si souzeni.

→ Veškeré informace jsem stručně rozepsal a doplnil je do šablony kalkulace, kterou klientům posílám s návrhem rozpočtu za moje služby.

Vidí tedy nejen, kolik je bude moje služba stát, ale také jaké budou další kroky:

Konzultace → nabídka → zálohovka → realizace

 

📣 Storno podmínky

Většinou máme všichni tendenci myslet jen na pozitivní věci – na zajímavý projekt.

👉 Hlavní náležitosti smlouvy na dodání tlumočení

Na negativa a možnou nerealizaci ale myslí málokdo. Je potřeba se chránit a především informace proaktivně předávat klientům v okamžiku objednávky, aby nenastalo žádné mrzení. Vždyť storno podmínky jsou stejně důležité jako čas nástupu a co bude k obědu.

→ Zavedl jsem tedy:

Při zrušení zakázky klientem bude fakturován storno poplatek (počítáno od 8:00 plánovaného dne začátku zakázky):

    • Zrušení 15 a více dní před zakázkou – bez storno poplatku
    • Zrušení v době od 14 do 7 dnů před zakázkou – bude účtováno 50 % odměny dohodnuté v objednávce.
    • Zrušení 7 dní nebo méně před zakázkou – bude účtováno 100 % odměny dohodnuté v objednávce.

 

Vkládám do každé komunikace s klientem.

Berte a užívejte, jak je libo.

💡 Bonusový tip: Vždy je lepší místo rozpětí napsat konkrétní datum.

 

📣 Zálohová faktura

Dříve jsem neřešil a fakturoval vše po akci. Problém byl v tom, že jakékoliv storno bylo de fact nevymahatelné.

Co jsem změnil:

→ Během vstupní konzultace klientovi vysvětlím, jaký je celý proces.

→ Po potvrzení nabídky vystavím zálohovou fakturu. 👉  Více o tom, co to je a jak funguje zde

→ Z fakturačního programu se klientovi automaticky po spárování platby odešle daňový doklad.

→ Zakázka je potvrzená v okamžik, kdy je faktura uhrazená.

 

zdroj: GIPHY

 

 

Vyhodnocení po roce

Je to úžasné. Nechápu, jak jsem bez toho mohl fungovat.

 

🍀 Reakce klientů

Se zavedením nového systému nebyl žádný problém. Stávající klienti si nestěžovali.

Noví už vůbec ne. Nemají srovnání před a po.

 

🍀 Kredibilita

Je to naopak – myslím, že v očích klientů působím důvěryhodněji.

Berou mě jako obchodního partnera, který má na práci procesy a ve věcech pořádek. Ne jako někoho, kdo má rád jazyky a při volné chvíli si skočí něco přetlumočit, protože je to zábava. Klienti rádi pracují s partnery, kteří jsou pro ně čitelní a předvídatelní. A k tomu pomůžou správné procesy.

 

🍀 Transparentnost

Vše je jasně dané. Žádné domněnky. Žádná překvapení.

Žádné dohadování ex post. V případě, že se domáháme zaplacení zrušené akce bez objednávky, zálohy a jasně stanoveného storna, taháme za kratší konec.

 

🍀 Méně administrativy

Všechno odbavím v rámci produkce a přípravy zakázky. Faktura je vystavená už před realizací na pár kliknutí ve fakturačním programu. Nemusím po akci na nic myslet.

 

🍀 Klid v duši

Nemusím nic řešit a bát se, jestli klient zaplatí. Vše je vyřešeno předem.

 

🍀 Podklady a spolupráce

Klienti si více váží služby, za kterou zaplatí předem. Potvrzeno v praxi za rok testování. Více naslouchají tomu, co potřebujeme k tomu, aby akce proběhla hladce.

A už se nestává, že „podklady nejsou a nebudou“.

 

Samé výhody. Měl jsem to udělat dávno.

Co vy? Kdy se do toho pustíte?

 

 

Líbil se vám článek? Pusťte ho do světa!
Mgr. Libor Nenutil
tlumočení a překlady
Sokolovská 1165/266, 190 00 Praha 9

IČ: 88525830, DIČ: CZ9005075706

Podnikatel zapsán v živnostenském rejstříku Úřadu městské části Praha 9, č. j.: S MCP09/013792/2021
Zásady zpracování osobních údajů

Nenutil s.r.o.
IČ: 07629605, DIČ: CZ07629605 Společnost s ručením omezeným zapsaná v obchodním rejstříku Krajského soudu v Ostravě pod spisovou značkou C 76566